UX, czyli User Experience.

W świecie nowoczesnych technologii coraz częściej spotykamy się z tajemniczym skrótem UX. Co właściwie oznacza? Najprościej mówiąc, UX jest skrótem od frazy User Experience. Oznacza satysfakcję i ogólne odczucia, jakich doświadcza klient w konfrontacji z danym produktem czy usługą. Jeżeli odczucia te są korzystne, jest duże prawdopodobieństwo, że klient pozostanie na dłużej i skorzysta z usługi po raz kolejny. Jeśli natomiast przeżycia będą nieprzyjemne, klient raczej nie będzie zainteresowany skorzystaniem z naszej usługi ponownie. Co więcej, jest więcej niż pewne, że klient podzieli się swoimi doświadczeniami ze swoim otoczeniem, a to kreuje zdanie na temat naszych usług.

   UX tłumaczony jest często jako jakiś obraz, wyobrażenie, które pojawia się w umyśle osoby  wchodzącej w interakcję z inną osobą. Co więcej, zjawisko to odnosi się nie tylko do ludzi, ale także do zdarzeń czy urządzeń. Interakcje często dzieli się na aktywne i pasywne, podkreślić jednak należy, że są one indywidualne dla każdej osoby. 

   UX ma swoje zastosowanie również w nowoczesnej technologii. Dobra strona internetowa, przygotowana przez profesjonalistę nie jest wykonana przez przypadek. Nic nie dzieje się bez powodu, każdy detal dobrany jest tak, by trafić w punkt, który każdemu będzie odpowiadał. Każdy doświadczony projektant, bez względu na to, czy jego „dziełem” jest strona www czy aplikacja mobilna, musi umieć wczuć się w potrzeby potencjalnych klientów. W innym przypadku nie ma mowy o zastosowaniu UX, a dany produkt z pewnością nie przypadnie do gustu każdemu. Istnieje kilka głównych cech dobrego projektu online. Warto je poznać, by zapewnić naszemu produktowi spore zainteresowanie wśród klientów.

   Najważniejszą chyba zasadą tworzenia dobrego projektu online jest łatwość w odbiorze. Projekt musi być przejrzysty i zrozumiały dla każdego, nie tylko dla specjalisty. Ponadto, ważna jest intuicyjna i prosta obsługa, z którą każdy będzie w stanie poradzić sobie bez większych problemów. Trudna obsługa zdecydowanie odstraszy użytkowników. Niezmiernie ważna jest również kompatybilność z różnymi urządzeniami. Warto wziąć pod uwagę, że np. aplikacja mobilna będzie uruchamiana na urządzeniach o różnych wielkościach ekranu, należy więc tak ją dostosować, by wygodnie korzystało się z niej na każdym ekranie. Bardzo istotną kwestią w tworzeniu dobrego projektu online jest odpowiednia grafika. Warto tutaj poznać tajniki psychologii, która zakłada ogromny wpływ kolorów na odczucia i zachowania ludzi. Ogólnie mówiąc, zdecydowanie bardziej efektywnie i przyciągająco działają kolory jasne niż ciemne. Nie powinno być też zbyt dużo drażniącej jaskrawości, a kolor czcionki powinien być dobrany tak, by współgrał z kolorem tła i by łatwo można było odczytać tekst. 

   Ważnym elementem dobrego projektu online jest interaktywność. Odbiorca lubi brać udział w interakcji, warto więc umieścić w projekcie jak najwięcej interaktywnych przycisków, podnoszących atrakcyjność. 
Kolejnym niezwykle istotnym elementem jest użyteczność danego projektu. Strona www powinna posiadać możliwość szybkiego wyszukiwania potrzebnych informacji. Najlepiej jest zamieścić sprawnie działającą wyszukiwarkę z filtrami, które zdecydowanie zawężą obszar wyszukiwań. Dzięki temu nawigacja po stronie będzie znacznie ułatwiona, a odbiorca zadowolony. 

   Istotnym, a niestety często niedocenianym elementem jest również tzw. copywriting czyli odpowiednio dobrane słowa i tekst naszego projektu. Specjaliści potrafią tak żonglować słowem, by osiągnąć to, co chcą. Warto więc zadbać o dobrze sformułowane teksty, które mogą znacznie zwiększyć zadowolenie klientów i efektywność projektu.

   Warto pamiętać o tym, że odpowiednio stworzona strona www czy aplikacja działająca bez zarzutu wpływa nie tylko na zadowolenie klienta, ale także na szerzenie dobrej opinii o danej marce. To wszystko sprawia, że prestiż marki rośnie, podobnie jak liczba klientów, zainteresowanych skorzystaniem z usług. Warto więc zadbać o niezwykle istotną kwestią, jaką jest UX, czyli budowanie satysfakcji klientów i ich interakcji z danym produktem.