Skąd się bierze cena wykonania aplikacji mobilnej, strony internetowej, aplikacji webowej i każdego innnego projektu programistycznego?

Pierwsze oczywiście jest zamówienie od inwestora aka Klienta.
I tu się zaczyna praca numer raz:


1.   Za co? Czyli co jest przedmiotem zlecenia i dlaczego. 
Musimy zbadać potrzebę/y - o co tak naprawdę chodzi Klientowi, jaki skutek chce osiągnąć, czy ma już jakiś plan, czy gdzieś już to widział, czy ma jakiś opis (brief) a jeśli nie, to czy może wypełnić nasz itd.
Pytanie nieświadomego Klienta z reguły sprowadza się do oznajmienia : zróbcie mi aplikację mobilną na iPhone`a, Android`a i Windows Phone`a, potrzebuję jej za miesiąc bo wymyśliłem/ pomyśleliśmy w zespole, że fajnie by było taką już mieć… i tu się zaczyna potok pomysłów, idei, wyobrażeń. Ważny jest konkret. Na tym etapie prowadzimy do niego.


2.    Duży i mały projekt. Prosty i skomplikowany, czyli: „Czas razy kasa” daje cenę.
Gdyby każdy student potrafił programować byłoby… tak jak jest. Bo teoretycznie każdy potrafiłby po dwóch dniach nauki wyklepać kilka linijek działającego jakoś kodu. Taki kod jednak działa jedynie przez chwilę, nie mówiąc o poprawkach, unowocześnieniach, modyfikacjach, dodatkowych funkcjonalnościach itd, czyli utrzymaniu i rozwoju.
Aby poznać kod i wprawnie się nim posługiwać należy posiadać minimalną podbudowę merytoryczną oraz konkretne doświadczenie – za zdobywanie których mało kto płaci. To tysiące godzin wysiedziane w skupieniu przed monitorem. W końcu przychodzi nagroda w postaci wynagrodzeń, jakie czekają na rynku na przyzwoitych developerów.  Tutaj pojawia się aspekt kasy – profesjonalny kod = solidna stawka godzinowa dla programisty. Aspekt „kasy” jest więc jasny.
Aspekt czasu zaś  - patrz: programiści muszą zapoznać się z solidnie przygotowanymi dla nich  przez (uwaga) „Project Managera” „Briefem”. Project Manager to taka osoba, która potrafi połączyć świat Klienta ze światem programisty. PM przedstawia potrzeby Klienta, już jako funkcjonalności projektu, programistom. Wspólnie ustalają wybór technologii, zasobów ludzkich oraz czas potrzebny do wykonania projektu Klienta. Powstaje wycena.
Czas x Kasa = Cena dla Klienta
Czas = czas PM`a + programistów poświecony na analizę i wykonanie projektu;
Kasa  =  to z reguły stawka godzinowa uwzględniająca uśredniony koszt pracy całego zespołu nad projektem;

3.    Czemu to tyle trwa?
Jak już napisaliśmy wcześniej  –  badanie potrzeb. Czasem klient nie potrafi doprecyzować przed rozpoczęciem prac, które rozwiązanie konkretnie wybiera lub też zmienia specyfikację w trakcie wykonywania projektu. Zdarza się też, że przy integracji różnych usług webowych pojawiają się niemożliwe wcześniej do przewidzenia  komplikacje.
Dlatego przy każdym Briefie należy dodać 20-50% ekstra czasu do czasu bazowego. W projektach programistycznych bowiem istnieje zasada, że zawsze trzeba zrobić więcej aniżeli zakładano.


4.    Po co przygotowywać – niech Pan robi jak Pan uważa.
Często Klient przytłoczony pytaniami pozostawia wolną rękę Project managerowi. Należy o tym pamiętać wybierając profesjonalnego partnera do takich projektów. 


5.    Nie chciałem tego co zamówiłem bo to co Pan zrobił „nie działa”.

Dobry Brief, dobrze przeanalizowany przez PM`a i proramistów projekt to dobra umowa i zadowolony Klient. Przygotowania są najważniejsze.