Co powinien mieć...

Zakupy bez wychodzenia z domu – jeszcze trzydzieści lat temu rzecz zupełnie nie do pomyślenia już jakiś czas temu stała się faktem. Dzisiaj ich umożliwienie to właściwie podstawa prowadzenia biznesu w Internecie – jakie powinny być więc układ i budowa sklepu internetowego, by przyciągał on klientów?

Układ i budowa sklepu internetowego powinna w pierwszej kolejności ułatwiać obsługę strony dla każdego odwiedzającego – także takiego, który nie korzysta z komputera i internetu codziennie. Oznacza to, że nasz sklep powinien być jak najbardziej intuicyjny. Nie silmy się więc na kreatywne rozwiązania, a raczej ograniczmy się do tych powszechnych. Przykładowo, jeżeli przeanalizujemy kilka stron tego typu, szybko zauważymy, że standardowo informacje o wartości zamówienia, panel rejestracji i logowania, a także dane kontaktowe znajdują się w górnym prawym rogu sklepu, natomiast po lewej stronie należy zarezerwować miejsce na logo. Nie strońmy od sprawdzonych i powszechnych rozwiązań, ponieważ to one kształtują przyzwyczajenia internautów. Budowa i układ sklepu muszą być w jak największym stopniu konkretne, czyli nie powinny zawierać zbędnych ozdobników – musi być zatem przejrzysta. Nieodzownym elementem każdego sklepu (za wyjątkiem tych o niewielkiej ofercie) jest wyszukiwarka produktów – zwyczajowo zlokalizowana u góry strony. Obowiązkowo musi ona rzucać się klientowi w oczy. Menu przyjmuje najczęściej formę katalogu z kategoriami produktów i zwykle znajduje się po lewej stronie, chociaż niekiedy możemy je też znaleźć w formie paska u góry strony. Elementami, o którym musimy pamiętać, są: regulamin sklepu, informacje o dostawie itp., a ich miejsce znajduje się u dołu strony internetowej. Jest to sprawa ważna, gdyż pozwala zbudować zaufanie pomiędzy klientem i sklepem, a co więcej, jak pokazują statystyki, 55% niesfinalizowanych ostatecznie transakcji spowodowane jest niedostatecznym poinformowaniem klienta o kosztach. Niezwykle ważnym elementem układu i budowy sklepu internetowego jest centrum strony, które stanowić powinna oferta naszego sklepu. Najlepszym sposobem na przyciągnięcie wzroku klienta będzie umieszczenie zdjęć każdego z produktów, które zostanie powiększone po najechaniu na nie myszką. Bardziej szczegółowe dane techniczne powinny zaś zostać przedstawione dopiero na podstronie produktu. Dobrym pomysłem może okazać się utworzenie przewijanego zarówno automatycznie jak i manualnie paska produktów. Pamiętajmy jednak, by przy tym wszystkim projekt naszego sklepu był spójny.

W kwestii spójności nie można nie doceniać wagi kolorów – powinny one być dopasowane do oferty – chyba nie wyobrażamy sobie sklepu militarnego przesiąkniętego wszelakimi odcieniami różu? Przy wyborze kolorów nadal obowiązuje zasada konkretu, nie mieszajmy zbyt wielu kolorów, bo nie wyniknie z tego nic dobrego. Mocnym elementem naszego sklepu internetowego powinno być logo, które przyciągnie uwagę odwiedzającego.

Tworząc układ sklepu internetowego, musimy mieć na uwadze także użytkowników urządzeń mobilnych – postarajmy się wybrać optymalną rozdzielczość oraz wykorzystać w całości przestrzeń na ekranie tak, by móc zaprezentować jak największą część naszej oferty. Z myślą o smartfonach i tabletach należy także ograniczyć między innymi liczbę skryptów w celu skrócenia czasu wczytywania strony.

Sklepy stacjonarne na co dzień wpływają na nas, abyśmy kupili odpowiednie produkty, chociażby stawiając je na półkach na wysokości naszego wzroku. Podobnie rzecz ma się w sklepie internetowym. Na stronie głównej naszego sklepu warto umieścić kilka ofert, które muszą być jednakże dobrze przemyślane: znaleźć się tu mogą, w zależności od polityki firmy, produkty najdroższe, najpopularniejsze lub takie, które zalegają nam w magazynie. Przy umieszczaniu ofert na stronie głównej nie można także zapominać o obecnych trendach lub innych warunkach, które mogą wpłynąć na decyzję klienta – w porze zimowej odwiedzający nasz sklep raczej nie zainteresuje się sandałami, prędzej modną kurtką.

Dobre układ i budowa sklepu internetowego mogą stanowić o sukcesie tak, jak złe mogą być powodem niepowodzenia naszego biznesu. Z tego powodu sklep internetowy nie jest czymś, na czym warto oszczędzać lub traktować go jako zło konieczne, a szansę dla naszego przedsiębiorstwa.