Niektóre z różnic...odpowiadające na pytanie: po co nam aplikacja mobilna skoro mamy stronę?

10 różnic pomiędzy stroną internetową RWD a aplikacją mobilną.

Dyskusja o wyższości stron internetowych nad aplikacjami mobilnymi (i odwrotnie) toczy się już od jakiegoś czasu. Zanim strony RWD weszły na dobre do arsenału programistów webowych i świadomości klientów, bitwa ta toczyła się pomiędzy stronami w wersji mobilnej i aplikacjami. I o ile nie mamy wątpliwości, iż strony w wersji "m" miały o wiele mniejsze wymagania od tych tradycyjnych, to jakość ich odbioru była, powiedzmy sobie szczerze, dyskusyjna. Między innymi właśnie niezbyt dobry odbiór stron mobilnych przez internautów spowodował, że programiści zwrócili się w kierunku rozwiązania bardziej uniwersalnego, a takim na pewno są strony responsywne. 

Dziś przyjrzymy się bliżej różnicom pomiędzy coraz popularniejszą stroną internetową w wersji responsywnej oraz aplikacji dedykowanej na smartfony. Jakie jest 10 podstawowych różnic pomiędzy nimi? Zapraszamy do lektury.

1. Zacznijmy od początku

Pierwszą różnicą, która niewątpliwie jest jedną z tych rzucających się w oczy już na pierwszy ich rzut, to oczywiście odmienny sposób odczytywania strony RWD i aplikacji. Aby odczytać tą strony potrzebna jest nam jedynie przeglądarka. W przypadku aplikacji mobilnej musimy odwiedzić elektroniczny sklep typowy dla obsługiwanej przez nasze urządzenie platformy. Aplikację ściągamy na urządzenie mobilne i instalujemy.

2. Uniwersalność przeciwko "dedykacji"

Strona internetowa RWD jest możliwa do odtworzenia na każdej platformie, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach. Stoi ona pod tym względem w opozycji do aplikacji mobilnej, która jest dedykowana jedynie na urządzenia przenośne. 

3. Pod system?

Każda aplikacja mobilna jest tworzona pod jeden system operacyjny. Krótko mówiąc, aplikacje, które działają na iOS niekoniecznie spotkamy także w wersji na Windows Phone lub Androida. Inaczej jest w przypadku stron internetowych RWD, których język jest uniwersalny. Te same strony bez problemu odczytamy w apple'owskim Safari czy windows'owej Mozilli. 

4. Estetyka na każdym kroku

Główną zaletą responsywnej witryny internetowej jest fakt, iż dopasowuje się ona do każdego ekranu na którym jest wyświetlana. Wszystkie treści, które mają być wyświetlone na stronie będą na stronie widoczne obojętnie, czy przeniesiemy się z przeglądaniem na naszego smarphone'a, czy będziemy musieli zmniejszyć okno przeglądarki. Segmenty strony responsywnej przemieszczają się w taki sposób, abyśmy nie musieli, w celu zobaczenia jej pełnej treści, korzystać z suwaków przeglądarki. 

O takiej uniwersalności w estetyce aplikacji mobilnych, raczej trudno mówić. Jak wiadomo już, z naszych wcześniejszych ustaleń, jej wygląd dostosowany jest na pojedynczy system operacyjny. 

5.  Czas wczytywania

W przypadku stron internetowych czas wczytywania (przy takiej samej prędkości przesyłu danych) jest zawsze taki sam. Każde urządzenie, zarówno komputer, jak i tablet, pobiera ten sam kod strony. Różnica w szybkości wczytywania strony zależna jest tutaj przede wszystkim od szybkości łącza internetowego, z którego w danej chwili korzystamy. 

Szybkość wczytywania aplikacji mobilnych po instalacji zależy już tylko od jakości optymalizacji kodu.

6. Aktualizacje?

Aplikacje mobilne są często aktualizowane. Mogą być one przeprowadzane automatycznie przez nasze urządzenie. Strony internetowe nie wymagają aktualizacji i zaciągania kolejnych danych na nasze urządzenie.

7. Transfer danych

Każdorazowo po wprowadzeniu adresu internetowego przeglądarka pobiera taką samą ilość danych. Co, w przypadku urządzeń mobilnych, może przyczynić się do ponoszenia dodatkowych kosztów. Aplikacje mobilne podczas działania wysyłają jedynie kluczowe dane. Nie pobierają ciężkich grafik, ani skryptów. 

8.  Wymagania sprzętowe

Strona RWD nie ma w zasadzie żadnych wymagań sprzętowych, nie licząc przeglądarki obsługującej Javę i HTML5. W przypadku aplikacji mobilnych możemy spotkać się z wymaganiami dostosowanymi pod konkretny sprzęt. Na drodze w instalacji może stanąć nam zbyt mała ilość pamięci RAM lub zbyt słaby procesor.

9. Wdrożenie

Strona internetowa tuż po akceptacji przez klienta może być wrzucona na serwer. Tworzenie i implementacja zamyka się w okolicach kilku tygodni. 

Zanim nasza aplikacja trafi do sklepu z aplikacjami musi przejść szereg testów i weryfikacji danej platformy. Opóźnia to proces jej wdrożenia czasem nawet o kilka miesięcy.

10. Analiza trendów

W przypadku responsywnej strony internetowej za pomocą Google Analytics i innych wybranych narzędzi szybko sprawdzimy, w jaki sposób internauci odnajdują naszą stronę i jakie dostępne na niej treści cieszą się największą popularnością. 

W przypadku aplikacji nie mamy do tego dostępnych narzędzi i nie dowiemy się czy po wpisaniu frazy, np. projektowanie stron internetowych Kraków, użytkownicy najchętniej wyszukują naszą aplikację. Trendy w aplikacji sprawdzimy jedynie obserwując ilość pobrań i aktywacji.

Responsywna strona internetowa to narzędzie uniwersalne, którego zalet trudno nie docenić. Aplikacja, natomiast, sprawdzi się doskonale, gdy naszym klientom chcemy usprawnić dostęp do funkcji na stronie. Przemyślane i skonstruowane pod właściwą grupę docelową, przyniosą szereg korzyści każdej firmie.